Typy skútrů

Skútry můžeme rozdělit z několika možných hledisek. První možné kritérium je výkon, kde kategorie rozhoduje mimo jiné o tom, kdo může skútr řídit. V České republice je možné nejmenší skútry řídit už od patnácti let. Skútry můžeme dále rozdělit podle pohonu. Základní rozdíl podle tohoto hlediska jsou motorové a elektrické. Určité rozdělení je možné i podle typu motoru a od vynálezu tříkolových skútrů dokonce i podle počtu kol. V posledních letech se díky přísnějším zákonům na ochranu přírody používají převážně čtyřdobé motory. Zcela unikátní postavení má skútr Honda Gyro Canopy, která měla čelní sklo a dokonce střechu.

Mezi nejvýznamnější kategorie skútrů patří:

Horní třídu tvoří velký a silné cestovní skútry. Ty mají objem motoru 250 – 830ccm, S tímto výkonem umožňují používání na dlouhé vzdálenosti. Jejich konstrukce se postupně mění. Motor se napevno připevnil ke kostře skútru, což umožnilo dát sútru větší kola a přesunout těžiště blíže přednímu kolu.

Jejich protikladem jsou malé skútry s objemem do 50 ccm. Ty mívají maximální rychlost omezenou na pouhých 45 km/h, protože takovéto skútry mohou řídit osoby starší 18ti let. Bohužel, těm tento chabý výkon nestačí a často používají různá tuningová vylepšení, čímž několikanásobně zvyšují výkon těchto skútrů.

Elektrické skútry zažívají obrovský boom v posledních letech. Používají elektromotor, regulátor nebo invertér, který vytváří střídavý elektrický proud. Díky tomu jsou elektrické skútry tišší a ekologičtější. Jejich výkon většinou dosahuje 3-6kW. Elektrický skútr je vhodný do měst i na kratší cesty.